Trener radzi...

Wieża; Król

,

Wieża.

Na wszystkich liniach, oprócz linii „c” są piony. Linia „c” na której nie ma pionów nazywa się linią otwartą. Linia „a”, na której jest tylko jeden pion jednej strony - nazywa się linią półotwartą. Wieża jest silna, kiedy stoi na otwartej linii lub półotwartej linii i może napaść na piony, figury lub króla przeciwnika.
Art3-1
1.Wc1! - zajmując otwartą linię i grożąc matem na c8.
1...g6 2.Wc6 - wieża atakuje czarne piony b6 i d6.
2...Wxa3 3.Wxd6 Wa6 4.b5 Wa2 5.Kg3 Wb2 6.Wxb6 i dzięki dwóm dochodzącym pionom białe wygrały.
W pozycji na diagramie poniżej, białe mają dwa doskonałe gońce. Czarnopolowy goniec „a3” całkowicie przestrzeliwuje przekątną a3-f8, odbierając czarnemu królowi wszystkie pola. Białe natychmiast wykorzystują ten fakt, podłączając do ataku matowego białopolowego gońca.

Więcej...

Napadnięcie i obrona - ciąg dalszy

,

NAPADAJ I STWARZAJ GROŹBY!

Aktywność - najważniejsza reguła gry w szachach!

Szachy, są skomplikowaną grą, zawierają elementy sztuki, nauki i sportu. Ale dla dwóch partnerów, rozgrywających partie (szczególnie, gdy grają dzieci), szachy to przede wszystkim gra. Tak, jak w dowolnej interesującej grze, do zwycięstwa potrzebne są liczne zalety: wiedza, doświadczenie, rozgrywanie typowych pozycji i jeszcze inne.
Wcale nie jest prawdą, że partia szachów składa się z samych najlepszych ruchów w powstających pozycjach. W szachach istnieje tak wiele możliwych ruchów, że także najlepsze współczesne komputery robią błędy, nie mówiąc o ludziach. Dlatego partia dwóch przykładowo równych szachistów - to przede wszystkim walka charakterów, starcie osobowości z następstwami w postaci silnych ruchów i słabych ruchów.
Tak, więc sukces w szachach często zależy od przejawianej przez szachistę inicjatywy, jego agresywności, umiejętności postawienia przed przeciwnikiem problemów i wykorzystania jego błędów.
Stąd powstały takie terminy jak np. „aktywna figura” (figura, która atakuje figury i piony przeciwnika, grozi daniem mata, przeprowadzeniem wygodnej wymiany, zajęciem słabego pola w obozie przeciwnika lub przeprowadzenia jakichkolwiek atakujących działań). Szachista aktywnego stylu, to ten, który woli energiczną pełną inicjatywy grę - aktywny ruch (szach, napadnięcie, ofiara, wymiana i groźba).
Wyobraźmy sobie, że podczas gry w piłkę nożną jedna z drużyn przestanie przechodzić na drugą połowę przeciwnika, a będzie tylko pasywnie przekopywać piłkę przy swojej bramce. W najlepszym przypadku drużyna może tylko zremisować. Tak samo i w szachach - bez starcia z figurami i pionami przeciwnika, bez ataku na nie, niemożliwe jest zwycięstwo.

Więcej...

Napadnięcie i obrona. Wymiana. Porównawcza wartość figur.

,

Napadnięcie i obrona. Wymiana. Porównawcza wartość figur.

Szachista, rozpoczynający partię, myśli o zwycięstwie. Po tym, jak wyprowadzono figury, wykonana jest roszada, zakończony debiut, jaki plan ma wybrać gracz? Szachy, są na tyle złożoną grą, że odpowiedzieć na to pytanie w ogólnym przypadku jest niemożliwe. Wszystko zależy od powstałej pozycji. Tak jak celem szachowej partii jest danie mata królowi przeciwnika, to dla osiągnięcia tego celu w środkowym stadium gry można ofiarować kilka pionów, nawet figurę, aby osłabić pozycję przeciwnika i zorganizować atak. Po to, aby wygrać figurę lub piona, trzeba przede wszystkim znaleźć słabość w obozie przeciwnika i zorganizować atak.

Art1-1

1.Wd1 - teraz skoczkiem nie można odejść, gdyż oddać hetmana za wieżę się nie opłaca. Odejść hetmanem z linii „d” także nie można, gdyż w tedy ginie skoczek. 1...Ge6 - czarne bronią skoczka gońcem, zamierzając następnym ruchem odprowadzić hetmana z linii „d” 2.c4 - na związaną figurę trzeba napaść jeszcze raz, najlepiej pionkiem. W następnym ruchu białe wygrywają figurę za pionka, poprzez 3.c4:d5 i otrzymują przewagę materialną.

Więcej...

Nie przywiązywanie wagi do centrum pionowego

,

Trener-miniatura-001

„Gdy nie opanujesz centrum, przeciwnik ma lepszą pozycję; gdy je opanujesz, dopiero masz się o co martwić”. - S. Tarrasch

W tym czasie jak mistrzowie w przeszłości szli z odkrytą przyłbicą, dążąc w pierwszej kolejności do ataku na nieprzyjacielskiego króla. Współcześni mistrzowie stawiają przed sobą (w skrajnym przypadku na początku) skromniejsze zadania. Aby atakować, konieczne są odpowiednie przesłanki pozycyjne. Tak więc, wygodne rozmieszczenie pionów ogranicza ruchliwość wrogich sił, ogranicza wybór jego planów.
Najbardziej złożona gra przebiega, jeśli aktywnej stronie uda się stworzyć w centrum parę pionową e4-d4.Taką pozycję pionów nie wolno  rozpatrywać jako cel sam w sobie, jako atut statyczny. Przeciwnie, struktura ta „zarażona jest dynamizmem”, ta para pionów ma tendencje do marszu, dąży do przejścia linii demarkacyjnej, po czym pojawiają się bogate możliwości atakujące i konkretne groźby.

Więcej...

Powierzchowne i bezmyślne traktowanie debiutu

,

Trener-miniatura-001

“Powtórne odkrywanie już znanych prawd, w dowolnej dziedzinie wiedzy, choć jest bardzo interesujące i pouczające, ale zabiera zbyt wiele czasu”.

E. Schiffers

Jeżeli szachista nie zna kontynuacji i planów, powstających w stosowanych przez niego debiutach, to można założyć, że jego przygotowany przeciwnik po kilku ruchach otrzyma lepszą grę lub przewagę debiutową. Obejrzyjcie kuriozalną partię, gdzie powierzchowna znajomość debiutu doprowadziła do jej nieoczekiwanego rezultatu.
Mittford – Schaff 1974
1.e4 e5 2.Sf3 Sc6 3.Gc4 Ge7 4.d4 ed 5.c3 dc 6.Hd5 1-0
No i cóż powiecie – bywają i krótsze partie. Oczywiście, ale żeby po sześciu ruchach poddać się w lepszej pozycji wariantu teoretycznego!
Art25-Nr1
Gdyby czarne, podczas przygotowania do partii, dokładnie przejrzały swój debiut, to rezultat mógłby być inny. Po oczywistym ruchu 6.... Sh6! 7.Gh6 O-O 8.Gc1 Sb4 9.Hd1 c2 i czarne zdobywają piona przewagi i wygraną pozycję.

Więcej...